I Sverige tas till exempel dessa skillnader i beaktande så att de bärande konstruktionerna hänförs till en säkerhetsklass som beror på konsekvenserna av att bärförmågan förloras. Säkerhetsklassen bestämmer antingen omfattningen av kontrollen eller värdet för partialkoefficienten γd i brottgränstillståndet. När säkerhetsklassen inkluderas i den generella formuleringen av ekvation 2.6, påverkas den totala lasteffekten Ed, se ekvation 2.7. Det finns tre säkerhetsklasser: säkerhetsklass 1 (γd = 0.83) där risken för allvarliga personskador är liten, säkerhetsklass 2 (γd = 0.91) där det finns viss risk för allvarliga personskador och säkerhetsklass 3 (γd = 1) där risken för allvarliga personskador är stor. I bruksgränstillståndet görs dock ingen skillnad mellan säkerhetsklasserna.
2.7 \({E_\rm d} = {\gamma _\rm d}\sum\limits_{j \ge 1}^{} {{\gamma _{\rm G,j}} \cdot {G_{\rm k,j}} + {\gamma _\rm d} \cdot {\gamma _{\rm Q,1}} \cdot {Q_{\rm k,1}} + {\gamma _\rm d}\sum\limits_{i>1}^{} {{\gamma _{\rm Q,i}} \cdot {\psi _{\rm 0,i}}} \cdot {Q_{\rm k,i}}} \)