\(q_{\mathrm{d}}=q_{\mathrm{d},1}+q_{\mathrm{d}2}+|q_{\mathrm{v}\mathrm{d}}|\)
där:
qd,1 är horisontell last på grund av normalkraft i överram. qd,2 är horisontell last på grund av snedställning av takstol. qv,d är den del av horisontell vindlast som ska tas upp av takskivan. Avser vindlast mot gavel samt eventuellt vindlast på grund av friktion parallellt takets yta.
Horisontell last på grund av normalkraft i överram
För att säkerställa takkonstruktionen ska takskivan kontrolleras med avseende på avstyvning av takstolarnas överramar i veka riktningen i likhet med vad som beskrivits i kapitel 5, Stabilisering av takkonstruktion, sidan 5.1 Horisontell stabilisering.
\(q_{\mathrm{d}1}=\displaystyle \frac{k_{1}\cdot n}{k_{\mathrm{f}3}\cdot l}\cdot N_{\mathrm{d}}\)
där:
Nd
är medelvärdet av den dimensionerande tryckkraften i bärverksdelen.
l
är bärverksdelens längd i meter.
kf,3
är korrektionsfaktor som i Sverige är satt till 30.
n
är antal medverkande takstolar.
\(k_{1}=\displaystyle \min\left\{\begin{array}{l}
1,0\\
\sqrt{\frac{15}{l}}
\end{array}\right.\)
Horisontell last på grund av snedställning
Snedställning av takstolar ger upphov till horisontella laster enligt:
\(q_{\mathrm{d},2}=n\cdot\tan\varphi\cdot q_{\mathrm{z},\mathrm{d}}\)
där:
qz,d
är vertikal linjelast verkande på varje takstols överram.
tanφ
är takstolens vertikala lutning. För hanbjälkar sätts den till 0.