Både i Sverige och i de andra nordiska länderna blir träbroar i dag allt vanligare. Inte bara gång- och cykelbroar byggs i trä utan även vägbroar. Utvecklingen av träbyggnadstekniken och nya trämaterial gör att man nu kan bygga vägbroar i trä som motsvarar de krav som ställs på moderna broar.
Fördelarna med träbroar är flera. Investeringskostnaden och kostnaderna för underhåll, reparation och rivning blir lägre än för broar i andra material. Estetiska skäl talar också för trä – en träbro kan lätt anpassas till känslig miljö som natur och äldre bebyggelse. Miljöbelastningen blir liten eftersom trä är en förnybar råvara som ingår i det naturliga kretsloppet. Byggtiden är kort vilket inte bara sparar tid och kostnader utan även gör det lättare att undvika trafikstörningar.
Flera nya metoder att bygga träbroar har utvecklats på senare år. Ofta kombinerar man en överbyggnad i trä med andra material som fundament i betong, mellanstöd av stålpelare eller hängkonstruktioner med linor av stål. Träbroar byggs för en teknisk livslängd på 40 eller 80 år enligt Vägverket.
TräGuiden har nu kompletterats med flera nya avsnitt om träbroar. Här visas hur träbroar ska projekteras, utformas och dimensioneras. Ett stort antal konstruktionsexempel ges på moderna gång-, cykel- och vägbroar som byggts runt om i landet. Många inspirerande fotografier på såväl äldre som modernare träbroar ingår också.
Vi hoppas att du ska ha nytta av dessa nya avsnitt i TräGuiden.
Skogsindustrierna
Johan Fröbel
Projektledare TräGuiden