Förutsättningar
Bron till Beckholmen på Djurgården i Stockholm byggdes år 1992. Den gamla bron behövde bytas ut, och att bygga den nya bron i trä var ett önskemål från Riksantikvarieämbetet. Det var även nödvändigt att rivning och nybygge skedde på kort tid, och den nya bron tog bara sex veckor för fyra man att bygga. Den blev också billigare än alternativet med stålbalkar.
Bron konstruerades som en militär fältbro, en traditionell balkbro, som med ganska enkla metoder ger en träbro för tung trafik. Tillåten totallast är 20 ton, med tillåtet boggietryck 16 ton och tillåtet axeltryck 12 ton. Total längd 58 m. Bredd på körbana är 3,5 m och gångbana 1,4 m. Rundtimmer användes till pålar, och sågat virke till överbyggnad. Teknisk livslängd för bron antas vara 40 år.
Bild 1. Bro vid Beckholmen, Stockholm. Foto: Per Bergkvist.
Material
Grundläggning: pålar av rundtimmer med diameter 250 mm, i rader med 4 st pålar på 3 m respektive 5 m avstånd. Pålar är neddrivna till fast botten eller berg. Bron har 14 pålok och är längdsträvad i varje 3 m-spann. Hammarband i så kallade pålok är två massiva bjälkar med dimension 75x275.
Överbyggnad: brobana av sex balkar med dimension 275x300 mm över längre spännvidd och 200x300 mm över kortare. De är avväxlade över pålok. Syllar för farbana är 100x150 mm med centrumavstånd 200 mm, och slitlager av slitplank 50x150.
Allt virke: konstruktionsvirke, furu, impregnerat i träskyddsklass NTR A.
Ståldetaljer och fästdon: varmförzinkat stål.
Ytbehandling
Ytbehandling har om möjligt skett före montering, framförallt på ändträ, med penetrerande grundolja, enligt färgtillverkarens dokumenterade anvisningar.
Konstruktivt träskydd
Konstruktivt träskydd syftar till att hålla trä torrt.
Balkar: täckning av översida, med byggpapp YEP 2500.
Handledare/toppföljare: bräda har lutning utåt, minst 1:3 (18°), för att underlätta vattenavrinning.
Mellanföljare räcke: ovansida snedkapad, lutning minst 1:3 (18°), för att underlätta vattenavrinning.